Implantater kan erstatte en eller flere tænder

Et implantat er en kompakt skrue af rent titanium.  Implantatet opereres ind i kæben og fungerer som en kunstig tandrod, hvorpå der kan monteres en tandkrone. Flere implantater kan understøtte broer eller fastholde proteser.

Implantatet bør i de fleste tilfælde ikke belastes før efter tidligst 3 måneder efter indsættelse, da der sker en masse biologiske processer omkring implantatet i den periode, hvor kroppen "rydder op" efter operationen, døde knogleceller fjernes og nye vokser helt ind til implantatoverfladen, og man siger at implantatet "gror fast".

Hvad er forskellen på et implantet og en tand ?

En naturlig tand har en blodforsyning omkring roden, hvilket betyder at knoglevævet omkring tanden også er rigeligt blodforsynet. Der er ingen blodforsyning omkring et implantat. Dette betyder også at implantatet har andre krav til, hvor meget knogle der skal være omkring implantatet i kæben, for at det er sundt og stabilt også på lang sigt.

Kan man få inplantater hvis man har mistet tænder på grund af parodontose ?

Det er vigtigt at der ikke er aktiv parodontose i munden, når der skal indsættes et implantat. Mundhulen er et økosystem, og fordi implantatet har dårlig blodforsyning, er det ringere til at "forsvare sig" over for bakterier. Men hvis parodontosen er kommet under kontrol, og der er god mundpleje kan der fint indsættes implantater. Andre faktorer som rygning og medicinforbrug indgår i risikovurdering og planen for implantatbehandlingen. Ofte er der i forbindelse med parodontosen mistet knoglevæv, og der er behov for genopbygning af kæbeknoglen forinden implantatbehandlingen.

Kan jeg få implantater sat i, hvis jeg mangler kæbeknogle ?

Ja, det kan du godt i langt de fleste tilfælde. Knoglen kan oftest genopbygges og gøres klar til et implantat. Der skal bruges enten kunstig fremstillet knogle eller din egen knogle taget enten med en knogle rasper eller som en blok knogle udtaget fra underkæben. Det tager mellem 4 til 6 måneder at "gro fast".

Hvor længe holder et implantat ?

Det kan i princippet holde livslangt. Men det afhænger af flere faktorer.

Der findes mange implantatsystemer på markedet, nogle er billige og nogle er dyre. Men kun få er veldokumenterede med hensyn til holdbarhed på lang sigt. Her på klinikken benytter vi implantater, hvis holdbarhed er dokumenteret ved langtidsstudier, f.eks.

Astra Tech  http://implants.dentsplysirona.com/da-dk/implantatsystemer/astra-tech-implant-system.html

Straumann  http://straumann.com/group/en/patients.html

Nobel Biocare  https://nobelbiocare.com/content/patient/international/en/home.html

Disse systemer har mere end 20 års dokumentation. Hvis du vælger et billigere implantet uden dokumentation, skal du vide, at der er en risiko for at det ikke lykkes.

Der er forskellige faktorer som udgør en risiko for at implantatbehandlingen lykkes på kort sigt, men også hvor længe det holder. Rygning, dårlig mundhygiejne, kronisk sygdom, medicinforbrug, sygdom i de andre tænder (parodontose), bidfunktion og regelmæssig kontrol af implantatet, kan have indflydelse på, både om implantatbehandling er mulig, og hvor lang tid det vil holde.

Selvom implantatet "gror fast" er det stadig modtagelig for sygdom, f.eks. peri-implantitis (parodontose omkring et implantat). Derfor er det vigtigt at holde god og stabil mundhygiejne omkring implantatet hele livet.

Implantatbehandling her på klinikken

Enten er du henvist til klinikken af din egen tandlæge, eller du har selv henvendt dig på klinikken.

Først ser vi dig i en konsultation, hvor du vil blive undersøgt, og der vil blive taget røntgen. Der udarbejdes en behandlingsplan efter information og risikovurdering. Du får et skriftligt prisoverslag på behandlingen. Du vil få hele behandlingsforløbet forklaret. Konsultationen tager ca. 20 min.

Hvis der skal laves knogleopbygning først, forlænges behandlingstiden med 4-6 måneder. Du kan læse om, hvordan vi genopbygger knoglen og forbereder den til et implantat i fanen Knogleopbygning.

Operationen foregår i lokalbedøvelse og tager cirka 30-45 minutter pr. implantat. Det er muligt at få beroligende medicin, se Information før operation. Se Information efter operation om forholdsregler efter indgrebet. Når du går fra klinikken, vil der være en lille skrue synlig i munden. Den må du ikke bruges til at tygge med i helingsfasen, dvs. de første par måneder. Inden du går, får du en kontroltid hos os til fjernelse af tråde efter 14 dage. Efter 3-5 måneder vurderes implantatets stabilitet og herefter får du fremstillet den endelige krone hos din egen tandlæge.