Værd at vide om visdomstænder

Visdomstanden bryder ofte først frem, når man er blevet voksen. Den bryder frem bagerst i tandrækken, og tit er der ikke plads nok. Det kan godt lyde mærkeligt, at vi får tænder, der ikke er plads til, men på grund af kosten slides vores tænder ikke så meget som før i tiden, samtidig med at vi bevarer de fleste tænder. Visdomstanden kan ses bagerst i tandrækken, og ligger ofte delvist dækket af tandkød og skævt i forhold til de andre tænder. De kan presse på de andre tænder, der kan opstå betændelse i tandkødslommen omkring visdomstanden, og det kan være svært at holde rent. Dette kan give anledning til smerter. Det er vanskeligt at holde en visdomstand, der er delvist frembrudt helt ren. Da den ofte ligger helt tæt op ad tanden foran (nummer 7 tand fra midten), kan der også opstå hul i denne tand eller knoglen omkring denne tand kan mistes. Endelig kan den "tanddannelses sæk", som omgav tanden mens den lå i kæben omdannes til mindre eller større cyster i kæben. Den skal fjernes sammen med visdomstanden.

Der er mange grunde til at en visdomstand skal fjernes:

• Tilbagevendende infektion i tandkøbet omkring visdomstanden
  • Risiko for skader på den foranliggende tand (caries eller parodontose)
  • Dannelse af cyster i kæben omkring visdomstanden
  • Huller i en visdomstand, der ligger skævt eller delvist dækket af tandkød

Hvorfor skal en specialtandlæge i kæbekirurgi fjerne visdomstanden ?

Tandlæger kan fjerne mange visdomstænder selv, men er det mere vanskeligt, må der henvises fordi:

• visdomstanden ligger tæt på den følenerve, der løber i kæben
  • der kan være vanskelige rodforhold (skæve eller krumme rødder)
  • der er en cyste, der skal fjernes samtidig
  • privat praktiserende specialtandlæger fjerner rigtig mange visdomstænder, mere end 300 om året - det giver rutine også til de vanskelige visdomstænder
  • operationen kan ofte gennemføres hurtigere, og de fleste indgreb tager 15-25 min.

Hvordan foregår operationen ?

Operationen foregår i lokal bedøvelse, tilsvarende den du får hos din egen tandlæge, vi bruger bare lidt mere bedøvelse. Når du er godt bedøvet, laves en rids i tandkødet, og dette skubbes til side for at få adgang til visdomstanden. Da tanden ofte ligger skævt i kæben, skal visdomstanden deles i flere dele med et bor, der er kølet med saltvand. Når tanden er fjernet, skylles såret efter med saltvand, og det sys med 2-4 sting, der er selvopløselige. Afslutningsvist tages et røntgenbillede for at kontrollere, at tandvævet er væk og som dokumentation til din tandlæge.

Efter fjernelse af en visdomstand i underkæben vil du opleve hævelse, ømhed og let besvær med at gabe, og der kan tilkomme smerter. Derfor får langt de fleste patienter en recept på smertestillende medicin efter operationen.  Du kan selv gøre meget for at efterforløbet bliver uden komplikationer. Læs vores Information efter operation grundigt og følg vejledningen. Hvis visdomstanden har ligget dybt i kæben og i nærheden af kæbens nerve, kan der i sjældne tilfælde opstå forbigående føleforstyrrelser svarende til underlæben. Dette vil normalisere sig over de næste måneder, og kun i meget sjældne tilfælde, vil der være tale om vedvarende ændringer i følesansen.

Værd at vide om antiresorptiv behandling

Bisfosfonater og denosumab er en gruppe af lægemidler, som på fagsprog kaldes antiresorptiv medicin, i daglig tale ”knoglestyrkende” medicin. Medicinens primære virkning er at styrke knoglerne.
Lavdosis knoglestyrkende medicin ordineres oftest til patienter med knogleskørhed (osteoporose), mere sjældent til patienter med andre godartede knoglesygdomme, og anvendes endvidere i højdosis til en række cancersygdomme med spredning til knoglerne (metastaser).
Død kæbe (osteonekrose) er en kendt bivirkning hos patienter i knoglestyrkende behandling. Symptomerne på død kæbe kan variere fra patient til patient. Oftest viser død kæbe sig klinisk ved at et stykke af kæben er blottet, dvs. der er hul i slimhinden, som normalt dækker knoglen. Dog kan død kæbe også ligge under en intakt slimhinde, symptomer herpå er ofte smerte og hævelse eller en grim smag i munden som skyldes infektionen i kæben.
Hvorfor får man osteonekrose? I 2/3 af tilfældene opstår død kæbe efter en tandudtrækning, hvor ”hullet” efter tanden ikke heler, eller efter et tryksår under en protese som ikke vil læges. I 1/3 af tilfældene kan ikke påvise en ydre årsag, men som oftest er det den knoglestyrkende medicin i kombination med en anden faktor der medfører død kæbe. Udviklingen af død kæbe kan være snigende med næsten ingen symptomer, eller den kan være akut med en byld med hævelse, smerter og feber, der kræver akut behandling.

Hvorfor skal en specialtandlæge i kæbekirurgi fjerne tanden ?

Du er som patient i risiko for at udvikle osteonekrose, hvis du er i behandling med knoglestyrkende medicin, dvs. bisfosfonat eller denosumab. Risikoen afhænger af hvilken type af bisfosfonat eller denosumab du er i behandling med, hvilken dosis du får, varigheden (antal år) du har modtaget den knoglestyrkende behandling.
Helt overordnet kan man sige, at operationer på kæberne kun må ske hos din tandlæge inden for de første 4 års behandling, og kun hvis du får medicinen i lav dosis (dvs som følge af knogleskørhed). I alle andre tilfælde (og mere end 4 års behandling) må din tandlæge ikke foretage operationer, der involverer knogle (herunder fjernelse af tænder). Din tandlæge skal i disse tilfælde henvise til en kæbekirurg (specialtandlæge i tand-, mund- og kæbekirurgi).

Link: https://stps.dk/da/laering/risikoomraader/laeringrisikoomraaderosteonekrose-i-kaeberne/

Naturlægemiddel

Naturlægemidler kan i nogle tilfælde risikere at komplicere forløbet af narkose og operation. Der er endnu ikke set så mange praktiske eksempler på det, men af forsigtighedshensyn bør man huske at:

Hvidløg, ginkgo biloba, fiskeolie, ingefær, vitamin E (i høj dosis) øger blødningstendensen.

• Ginseng sænker blodsukkeret.
  • Baldrian forstærker eventuelt virkningen af bedøvelsesmidlet.
  • Perikum øger omsætningen af mange lægemidler, så deres virkning svækkes.

Som almen tommelfingerregel kan det anbefales at stoppe med brugen af især ovennævnte præparater 1-2 uger før en planlagt operation og først påbegynde, når indgrebet er vel overstået.

Se link https://netdoktor.dk/naturlaegemidler/artikler/hvadnaturlm.htm