Værd at vide om visdomstænder

Visdomstanden bryder ofte først frem, når man er blevet voksen. Den bryder frem bagerst i tandrækken, og tit er der ikke plads nok. Det kan godt lyde mærkeligt, at vi får tænder, der ikke er plads til, men på grund af kosten slides vores tænder ikke så meget som før i tiden, samtidig med at vi bevarer de fleste tænder. Visdomstanden kan ses bagerst i tandrækken, og ligger ofte delvist dækket af tandkød og skævt i forhold til de andre tænder. De kan presse på de andre tænder, der kan opstå betændelse i tandkødslommen omkring visdomstanden, og det kan være svært at holde rent. Dette kan give anledning til smerter. Det er vanskeligt at holde en visdomstand, der er delvist frembrudt helt ren. Da den ofte ligger helt tæt op ad tanden foran (nummer 7 tand fra midten), kan der også opstå hul i denne tand eller knoglen omkring denne tand kan mistes. Endelig kan den "tanddannelses sæk", som omgav tanden mens den lå i kæben omdannes til mindre eller større cyster i kæben. Den skal fjernes sammen med visdomstanden.

Der er mange grunde til at en visdomstand skal fjernes:

• Tilbagevendende infektion i tandkøbet omkring visdomstanden
  • Risiko for skader på den foranliggende tand (caries eller parodontose)
  • Dannelse af cyster i kæben omkring visdomstanden
  • Huller i en visdomstand, der ligger skævt eller delvist dækket af tandkød

Hvorfor skal en specialtandlæge i kæbekirurgi fjerne visdomstanden ?

Tandlæger kan fjerne mange visdomstænder selv, men er det mere vanskeligt, må der henvises fordi:

• visdomstanden ligger tæt på den følenerve, der løber i kæben
  • der kan være vanskelige rodforhold (skæve eller krumme rødder)
  • der er en cyste, der skal fjernes samtidig
  • privat praktiserende specialtandlæger fjerner rigtig mange visdomstænder, mere end 300 om året - det giver rutine også til de vanskelige visdomstænder
  • operationen kan ofte gennemføres hurtigere, og de fleste indgreb tager 15-25 min.

Hvordan foregår operationen ?

Operationen foregår i lokal bedøvelse, tilsvarende den du får hos din egen tandlæge, vi bruger bare lidt mere bedøvelse. Når du er godt bedøvet, laves en rids i tandkødet, og dette skubbes til side for at få adgang til visdomstanden. Da tanden ofte ligger skævt i kæben, skal visdomstanden deles i flere dele med et bor, der er kølet med saltvand. Når tanden er fjernet, skylles såret efter med saltvand, og det sys med 2-4 sting, der er selvopløselige. Afslutningsvist tages et røntgenbillede for at kontrollere, at tandvævet er væk og som dokumentation til din tandlæge.

Efter fjernelse af en visdomstand i underkæben vil du opleve hævelse, ømhed og let besvær med at gabe, og der kan tilkomme smerter. Derfor får langt de fleste patienter en recept på smertestillende medicin efter operationen.  Du kan selv gøre meget for at efterforløbet bliver uden komplikationer. Læs vores Information efter operation grundigt og følg vejledningen. Hvis visdomstanden har ligget dybt i kæben og i nærheden af kæbens nerve, kan der i sjældne tilfælde opstå forbigående føleforstyrrelser svarende til underlæben. Dette vil normalisere sig over de næste måneder, og kun i meget sjældne tilfælde, vil der være tale om vedvarende ændringer i følesansen.