Når min tand er rodbehandlet, hvorfor er det så nødvendigt med en rodspidsoperation ?

Når din tandlæge laver en rodbehandling, fjernes dødt væv i tandens rodkanaler, og kanalen desinficeres. Behandlingen afsluttes med en rodfyldning. Man kan dog ikke regne med, at tanden bliver helt steril, altså fuldstændig bakteriefri. Bakterier kan "gemme" sig i fine forgreninger, sidekalaner og i rodspidsens bikanaler (rodspidsdeltaet). Det er i nogle tilfælde ikke fysisk muligt at nå disse sidekanaler. Med tiden kan de indkapslede bakterier få nyt vækstpotentiale, der kan gå et halvt år eller der kan gå 5-10 år.

Ovenfor ses et billede af hvordan en fintmasket rodkanal kan se ud. 1. Bikanaler ved rodspidsen. 2. Sidekanaler.

Forudsætninger:

1. Tanden kan være tyggeøm, eller der er en hævelse ud for tanden i tandkødet.
  2. Du ønsker stadig at forsøge at bevare din tand.
  3. Tanden er tidligere rodbehandlet, men der er opstået rodspidsbetændelse, hvor den gamle rodfyldning er vurderet til at være i orden.
  4. Eller ..... rodbehandlingen er ret ny, men har ikke haft den ønskede effekt på infektionen. Tandlægen skønner, at en omlavning af rodfyldningen ikke vil forbedre situationen fordi a) stor destruktion eller cyste ved rodspidsen, b) rodkanalens anatomi er udfordrende pga. krumme rødder eller c) forkalkede og tilstoppede rodkanaler.

Du har altså aftalt med din tandlæge at forsøge at bevare din tand og tandlægen kan ikke gøre mere for tanden med en almindelig rodbehandling.

Hvorfor bevarer en rodspidsoperation tanden ?

Betændelse og/eller cystedannelse rundt om rodspidsen fjernes sammen med de yderste 2-3 mm af rodspidsen. Dermed fjernes det delta, der er nævnt ovenfor.

Kan betændelsen komme igen efter operationen ? Ja!

Tandroden bliver aldrig fuldstændig bakteriefri. Bakterier kan fortsat være indkapslet i rod overfladen eller i dentinkanalaer i rod strukturen. Når tanden bliver belastet under tygning, kan der opstå små revner, som kan åbne til bakterierne igen.

Hvor stor er risikoen for at infektionen kommer tilbage ?

Hvis tanden er relativt intakt med en god rodfyldning i alle tandens rodkanaler, så heler knoglen omkring rodspidsen efter ca. 85% af rodspidsoperationerne. Men ca. 15% af patienterne vil desværre opleve en ny rodspidsbetændelse selvom tandn er opereret. Der kan dog gå lang tid før betændelsen kommer tilbage.

Hvordan forløber en rodspidsoperation hos os ?

Din tandlæge har muligvis sendt røntgenbillede med din henvisning. Hvis der ikke foreligger et relativt nyt røntgenbillede af passende kvalitet, tager vi et røntgenbillede inden operationen.

Vi undersøger tanden. Nogle gange kan en rodspidsoperation slet ikke redde tanden, fordi betændelsen har stået på for længe, og har opløst for meget af den knogle, der skulle holde tanden fast i kæben. Eller så kan tanden være revnet. Det opdager man nogle gange inden operationen går i gang, men af og til erkendes det først når der er "åbnet op" til tanden. Så er der ikke andet at gøre end at fjerne tanden.

Hvis der på baggrund af undersøgelsen og røntgenbilledet fortsat er grund til at udføre operationen, går vi i gang. Rodspidsoperationer er en rutineoperation hos os - vi laver mange hver dag. Operationen varer 15-20 minutter. Antallet af rodfyldninger afhænger af antallet af rodkanaler i hver rod, det kan være nødvendigt at lave 2 rodfyldninger i én rodspids. Der lægges nogle få suturer (tråde) i tandkødet efter operationen, som forsvinder af sig selv.

Naturlægemiddel

Naturlægemidler kan i nogle tilfælde risikere at komplicere forløbet af narkose og operation. Der er endnu ikke set så mange praktiske eksempler på det, men af forsigtighedshensyn bør man huske at:

Hvidløg, ginkgo biloba, fiskeolie, ingefær, vitamin E (i høj dosis) øger blødningstendensen.

• Ginseng sænker blodsukkeret.
  • Baldrian forstærker eventuelt virkningen af bedøvelsesmidlet.
  • Perikum øger omsætningen af mange lægemidler, så deres virkning svækkes.

Som almen tommelfingerregel kan det anbefales at stoppe med brugen af især ovennævnte præparater 1-2 uger før en planlagt operation og først påbegynde, når indgrebet er vel overstået.

Se link https://netdoktor.dk/naturlaegemidler/artikler/hvadnaturlm.htm